«Ο
αμερικανικός διαδικτυακός κολοσσός λιανικού εμπορίου "Amazon" σχεδιάζει
να δοκιμάσει το στόλο των μη επανδρωμένων αεροσκαφών του στο Κέμπριτζ
της Βρετανίας, μεταφέροντας πακέτα έως 2,3 κιλών για την εξυπηρέτηση των
πελατών του. Η παράδοση θα γίνεται μέσα σε διάστημα 30 λεπτών από την
παραγγελία.
Με τα μέχρι σήμερα δεδομένα από τις έρευνες της "Amazon",
τόσο στο Σιάτλ, στην έδρα της, όσο και στο Κέμπριτζ, μάλλον θα
χρησιμοποιούνται μικρά οκτακόπτερα για την εξυπηρέτηση των πελατών...». (Το ρεπορτάζ στην «Καθημερινή», 14/11/2014).
...H «Αmazon», λοιπόν, αναπτύσσει δική της έρευνα και
παραγωγή σε μικρά μη επανδρωμένα αεροσκάφη, ενώ έχει ήδη αναπτύξει δικές
της ψηφιακές εφαρμογές σε διάφορα εμπορεύματα.
Τι είναι, όμως, η «Amazon»;
Είναι
ένα διεθνικό διακλαδικό μονοπώλιο, που ξεκίνησε με βάση το ηλεκτρονικό
εμπόριο και επεκτάθηκε και σε άλλους τομείς (π.χ., υπηρεσίες, Ερευνα),
με έδρα τις Ηνωμένες Πολιτείες και πιο συγκεκριμένα το Σιάτλ της
Ουάσινγκτον.
Αποτελεί τη μεγαλύτερη online εταιρεία λιανικού εμπορίου
στην Αμερική, με πωλήσεις άνω των 60 δισ. δολαρίων το χρόνο. Διαθέτει το
μεγαλύτερο διεθνές πελατολόγιο και την ευρύτερη γκάμα προϊόντων, ενώ
φροντίζει να έχει πάντα τις χαμηλότερες δυνατές τιμές στους πελάτες της.
Το εργατικό δυναμικό της ξεπερνά τους 50.000 υπαλλήλους παγκοσμίως...
Απίθανος ο βαθμός εκμετάλλευσης με πολυμορφία
Πώς
αλήθεια καταφέρνει αυτό το διεθνικό μονοπώλιο λιανικού εμπορίου και
υπηρεσιών να αναπτύσσεται ραγδαία;
Με μεθόδους έντασης της
ανταγωνιστικότητας. Συνδυάζοντας την ανάπτυξη της παραγωγικότητας της
εργασίας με την αξιοποίηση σύγχρονων επιτευγμάτων της επιστήμης και της
τεχνολογίας αλλά και με την εντατικοποίηση της εργασίας.
Δηλαδή με την
ένταση της εκμετάλλευσης της εργατικής δύναμης...Ολ' αυτά τα πλεονεκτήματά του αποτελούν και στοιχεία υπεροχής στην ανταγωνιστικότητα.
Την πληρώνουν οι εργαζόμενοι
Η χρήση μη
επανδρωμένων «μικρών οκτακόπτερων αεροσκαφών» για την αποστολή δεμάτων
μειώνει το εργατικό δυναμικό, αυξάνοντας τα κέρδη, οδηγώντας δεκάδες
στην ανεργία και πιέζοντας αντικειμενικά τους μισθούς των υπολοίπων.
Αλλά δεν είναι μόνο αυτό.
Στο «Βήμα», 25/11/2013, γράφτηκαν τα εξής, σύμφωνα με
«έρευνα του BBC με κρυφή κάμερα σε αποθήκη της "Amazon" στη Βρετανία.
Η
κάμερα κατέγραψε τη νυχτερινή βάρδια, κατά την οποία οι εργαζόμενοι
καλούνται να καλύψουν ως και 18 χιλιόμετρα περπατώντας.
Από τον
δημοσιογράφο που έπιασε δουλειά στην αποθήκη, χωρίς να αποκαλύψει την
ταυτότητά του, αναμενόταν να χειρίζεται μια παραγγελία κάθε 33
δευτερόλεπτα. Ο δημοσιογράφος ήταν ένας από τους 15.000 έκτακτους
υπαλλήλους που προσελήφθησαν για να καλύψουν την αυξημένη ζήτηση των
Χριστουγέννων.
Ο 23χρονος Ανταμ Λίτλερ έπιασε δουλειά στην
αποθήκη της "Amazon" στο Σουόνσι. Προσελήφθη ως "συλλέκτης", δηλαδή για
να διεκπεραιώνει τις παραγγελίες από τα 74.000 τετρ. μέτρα του χώρου
αποθήκευσης.
Μέσω ενός ακουστικού, ο Λίτλερ ειδοποιούταν ποιο
προϊόν να βρει και να βάλει στο καροτσάκι του. Για να το εντοπίσει του
δίνονταν ορισμένα δευτερόλεπτα και ο χρόνος άρχιζε να μετράει ανάποδα.
Αν έκανε λάθος ακουγόταν ένας ήχος.
"Ημασταν μηχανές, ρομπότ. Συνδέαμε το σκάνερ μας και το κρατούσαμε πάνω μας αλλά ήταν σαν να συνδεόμασταν εμείς οι ίδιοι", είπε. "Δε σκεφτόμασταν μόνοι μας, ίσως δεν μας εμπιστεύονταν για να σκεφτόμαστε σαν ανθρώπινα όντα, δεν ξέρω".
Το σκάνερ του Λίτλερ κατέγραφε τις επιδόσεις του στη συλλογή προϊόντων
και τις έστελνε στους προϊσταμένους του. Αν ή επίδοσή του ήταν
υπερβολικά χαμηλή τον προειδοποιούσαν ότι θα αντιμετώπιζε επιπτώσεις.
Υστερα από μια νυχτερινή βάρδια δεκάμιση ωρών, είπε: "Κατάφερα να περπατήσω ή να τρεκλίσω σχεδόν 18 χιλιόμετρα χτες. Τα πόδια μου με ενοχλούν περισσότερο απ' οτιδήποτε άλλο"».
Για
τι ίδιο θέμα, η ιστοσελίδα «iefimerida», έγραψε: «Ο 23χρονος είπε
μάλιστα πως ακόμα και οι επισκέψεις τους στην τουαλέτα πρέπει να είναι
συγκεκριμένες και χρονομετρημένες».
Δεν είναι τυχαίο ότι στη
Γερμανία οι εργαζόμενοι στην «Amazon» προχώρησαν σε απεργία για την
εφαρμογή της συλλογικής σύμβασης εργασίας με απόφαση του συνδικάτου
ver.di., αφού η «Amazon» παρέχει κακοπληρωμένη δουλειά.
Ταυτόχρονα,
έγινε προσπάθεια συντονισμού της δράσης, αφού συναντήθηκαν στο Βερολίνο
οι εκπρόσωποι συνδικαλιστικών οργανώσεων από την Πολωνία, τη Δημοκρατία
της Τσεχίας, τη Βρετανία και τις ΗΠΑ και τη Γερμανία, βεβαίως, με
αντικείμενο την πάλη για καλύτερες συνθήκες εργασίας, όπως για τους
μισθούς, το ρόλο των συνδικαλιστικών οργανώσεων στο χώρο εργασίας και το
στρες από το οποίο υποφέρουν οι εργαζόμενοι εξαιτίας των πολύωρων
βαρδιών. (Ρεπορτάζ του «Νews Beast»).
Ταξική η χρήση της επιστήμης και της τεχνολογίας
Τι
δείχνουν όλα τα παραπάνω;
Ότι ενώ η εφαρμογή της επιστήμης και της
τεχνολογίας στην παραγωγή, των επιστημονικών μεθόδων οργάνωσης της
ανθρώπινης εργασίας θα μπορούσε να αξιοποιηθεί για την ικανοποίηση των
λαϊκών αναγκών, με τη μείωση του χρόνου εργασίας, τη μείωση της
εντατικότητας της δουλειάς, τη μείωση έως την εξάλειψη της ανεργίας, θα
μπορούσε δηλαδή να ήταν ένα εργαλείο για την απελευθέρωση του ανθρώπου,
στα χέρια του κεφαλαίου γίνεται κόλαση για τους εργαζόμενους.
Όσο
λοιπόν και αν είναι θαυμαστά τα επιτεύγματα των νέων τεχνολογιών, όσο
και αν αναδεικνύουν τις πραγματικές δυνατότητες του ανθρώπου, όσο
κριτήριο για την παραγωγή θα είναι το κέρδος των μεγάλων καπιταλιστικών
ομίλων τόσο αυτές οι δυνατότητες θα μένουν απραγματοποίητες, αντίθετα θα
αποτελούν πάντα και αυτά ένα κρίκο στην αλυσίδα της εκμετάλλευσης.
Οι
εργαζόμενοι ας θαυμάζουν αυτά τα επιτεύγματα, άλλωστε δικά τους έργα
είναι, αποτέλεσμα της δικιάς τους συλλογικής απλήρωτης δουλειάς, για να
μπορέσουν να δουν μέσα τους όχι τη σημερινή κόλαση αλλά τις αυριανές
δυνατότητες που χαράζονται για αυτούς και για τα παιδιά τους, μοναδική
προϋπόθεση είναι να απαλλαγούν από τους καπιταλιστές, τα μεγάλα
καπιταλιστικά μονοπώλια, την παραγωγή με κριτήριο το κέρδος, να
οργανώσουν την οικονομία και την κοινωνία ως ιδιοκτήτες του πλούτου που
παράγουν.
Ολόκληρο το άρθρο στη στήλη "ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ" του Ριζοσπάστη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου